سیاسی

حساب و کتاب اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با «۱۰۰ جنگنده»

حساب و کتاب اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با «۱۰۰ جنگنده»

مرکز مطالعات راهبردی بگین – سادات (Begin-Sadat Center for Strategic Studies) یک اندیشکده مستقر در اراضی اشغالی است. نام این مرکز مرکب از اسامی مناخیم بگین (نخست وزیر اسبق رژیم) و انور سادات (رئیس‌جمهور اسبق مصر) به عنوان امضاءکنندگان پیمان سازش کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ هستند.
«ایهود عیلام» عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی تحت عنوان «چالش‌های نظامی اصلی اسرائیل» در اندیشکده بگین – سادات نوشت: چالش‌ اصلی ارتش اسرائیل بسترسازی برای حمله به پایگاه‌های هسته‌ای ایران و رویارویی با بازیگران غیردولتی حامی ایران (NSAs) است. ارتش اسرائیل همچنین باید به مسائل امنیتی مهم دیگری نظیر ناآرامی‌های جاری در کرانه باختری و کارزار نظامی در سوریه بپردازد.
بزرگترین تهدید نظامی که اسرائیل با آن مواجه است، دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. اگر ایران بیش از حد به یک زرادخانه اتمی نزدیک شود، ممکن است اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند. نیروی هوایی اسرائیل سال‌هاست برای این مأموریت آماده می‌شود، اما انجام آن به دلایل متعددی امری دشوار خواهد بود.

برخلاف حمله [جنگنده‌های رژیم] به تأسیسات هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ و سوریه در سال ۲۰۰۷ میلادی، اهداف در ایران متعدد است. همچنین [این نکته را نیز] باید در نظر گرفت که تا اهداف [داخل ایران] فاصله وجود دارد، بطوریکه آن اهداف بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر [از اسرائیل] است. نیروی هوایی اسرائیل نیز تا چند سال آینده، هواپیمای سوخت رسان هوایی KC-۴۶ را دریافت نخواهد کرد و [در صورت حمله] باید به سوخت رسان‌های قدیمی، رهاسازی مخازن سوخت جنگنده و شاید سوخت گیری زمینی در یکی از کشورهای خلیج عربی(!) تکیه کند.

«ایهود عیلام» نوشت: حتی اگر همه عوامل مهیا باشد هم ممکن است نیروی هوایی اسرائیل هواپیماهای خود را در جریان حمله به ایران از دست بدهد. این احتمال وجود دارد که هواپیماها از سوی پدافند هوایی ایران نظیر S-۳۰۰ ساقط شود. دانشی که نیروی هوایی اسرائیل در سوریه به دست آورده می‌تواند برای آمادگی آن، جهت درگیری با پدافند هوایی ایران کمک کند.
استحکامات برخی از پایگاه‌های هسته‌ای ایران از دیگر چالش‌های پیش روی ارتش اسرائیل است. نیروی هوایی اسرائیل مجهز به بمب‌های سنگرشکن (GBU-۲۸) است، اما این [بمب‌ها] به اندازه کافی قدرتمند نیست. بمب‌های جدید ۱۲۰۰ پوندی Rampage و ۲۰۰۰ پوندی Spice، همچنین [به کارگیری] تاکتیک‌های خاص می‌بایست به نیروی هوایی اسرائیل کمک کند تا راهی برای نفوذ به پایگاه‌های ایران پیدا کنند.
نیروی هوایی اسرائیل ممکن است در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به موفقیت محدودی دست یابد، اما این به قیمت [از دست دادن] هواپیما و خدمه پرواز خواهد بود. اسرائیل ممکن است این ریسک را به دلیل فقدان جایگزین بهتر بپذیرد.

عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: حزب الله به ایران وفادار است اما محاسبات خود را دارد. تخمین اینکه حزب الله تا چه اندازه مایل به جنگ تمام عیار با اسرائیل است، عامل مهمی برای اورشلیم در برنامه‌ریزی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود. حزب الله دارای ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک است که کل اسرائیل را پوشش می‌دهد. در نتیجه تلفات سنگین و خسارات بزرگی را تحمیل می‌کند.
اسرائیل ممکن است حمله همزمان به تاسیسات هسته‌ای ایران و [زرادخانه] موشکی حزب‌الله را در نظر بگیرد. در این سناریو، نیروی هوایی اسرائیل حدود ۱۰۰ هواپیما را برای حمله به ایران اختصاص خواهد داد. تا زمانی که [جنگنده‌ها] به اسرائیل بازگردند، باقی نیروی هوایی اسرائیل در صورت لزوم عملیات تهاجمی در لبنان انجام خواهند داد.
آنچه خواندید قلمفرسایی عضو سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بود. بلوف اسرائیل مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۹ سرتیتر رسانه‌هاست. امّا هربار این گزینه ادعایی پس از مدتی جاروجنجال رسانه‌ای به کمد مقامات امنیتی – نظامی رژیم بازمی‌گردد.
خط قرمز ادعایی رژیم برای حمله به ایران نیز مدام در حال تغییر است. رژیم ابتدا غنی‌سازی ۲۰% ایران را خط قرمز خود اعلام کرد ولی ایران غنی‌سازی را انجام داد، اتفاقی هم نیافتاد. این خط قرمز اکنون به غنی‌سازی ۹۰% رسیده است! این موضوع نشان می‌دهد که محاسبات دنیای واقعی فراتر از کری خوانی‌های رسانه‌ای است.
دلیل اصلی عدم حمله مستقیم رژیم صهیونیستی در واقع ابهام صهیونیست‌ها از نحوه ضدحمله ایران است. الجزیره اسفند ۱۴۰۱ گزارش داد که ایران تصاویر بانک اهداف حمله خود نظیر انبارهای تسلیحات اتمی، بیولوژیک و شیمیایی اسرائیل را از طریق یک واسط اروپایی به تل آویو فرستاده است. نکته جالب اینجا بود که تصاویر، ماهواره‌ای نبود و مستقیماً توسط اشخاص در اراضی اشغالی گرفته شده بود! دی ۱۴۰۰ نیز به عنوان نمونه، حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونای رژیم با ۱۶ موشک بالستیک و ۵ پهپاد از سوی نیروی هوافضای سپاه شبیه سازی شد.

بیشتر بخوانید:

وحشت نتانیاهو: ایران آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد

ادعای یک مقام پیشین صهیونیست درباره توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا