گیلان

یادداشت| آستارا شهر سرپرست‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، میثم ربانی از فعالان رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های مرزی و گردشگرپذیر غرب استان گیلان است که به دلیل برخورداری از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی، و هم‌جواری با کشورهای SIC به واسطه کریدور شمال-جنوب، یکی از شاه‌راه‌های حیاتی کشور و استان گیلان محسوب می‌شود.

فرهاد دلقپوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، ۸۵ درصد از صادرات استان را به واسطه مرزهای زمینی، دریایی و ریلی شهرستان آستارا دانسته و معتقد است هدف‌گذاری امسال تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون دلار است که بخش اعظمی از این صادرات به واسطه مرزهای شهرستان آستارا صورت می‌گیرد.

بااین‌حال شهرستان مرزی و گردشگرپذیر آستارا که به دلیل برخورداری از پایانه مرزی، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی، راه‌آهن، اسکله، تله‌کابین، گردنه حیران، آبشار لاتون، تالاب استیل و شهرک صنعتی از فرصت‌های توسعه در کشور محسوب می‌شود؛ مدت‌ها است چه در بحث فرمانداری، چه در بحث شهرداری، چه در بحث امامت‌جمعه و چه در بحث برخی دستگاه‌های اجرایی با سرپرستی اداره می‌شود.

آخرین فرماندار شهرستان آستارا «عباس صابر» بود که به دلیل تصدی پست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، این شهرستان را به مقصد مرکز استان ترک و از ۶ تیر ۱۴۰۰ «سیدسعید میرقربانی» با حفظ سمت در معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، سکان سرپرستی شهرستان آستارا را عهده‌دار شده است.

در طول این ۶ ماه، گزینه‌های متعددی برای فرمانداری شهرستان آستارا ازجمله «جمشید مهدوی» رئیس اوقاف و امور خیریه آستارا، «سرهنگ پاسدار جهانبخش آرمان» فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا، «وحید پورحضرت» فرماندار ماسال و «سرهنگ پاسدار عنایت رضایی‌پور» معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه قدس استان گیلان جهت تصدی سکان فرمانداری آستارا مطرح شده‌اند؛ اما هیچ‌یک تاکنون نتوانسته‌اند وارد ساختمان فرمانداری آستارا شوند.

شهرداری آستارا نیز سرنوشتی هم‌چون فرمانداری دارد از زمان شروع به کار شورای دوره ششم و برکناری «جواد معیتی» شهردار سابق این شهر، از ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ افرادی نظیر: یاشار سلوکی، کیانوش خدابخش، قاسم نوپور و میثم الوان‌پور با رأی چهار نفر از اعضای هفت‌نفره شورای اسلامی شهر آستارا به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و جهت تأیید به کمیته تطبیق شهرستان معرفی شده‌اند که هیچ‌یک به دلیل نداشتن مدیریت میانی نتوانسته‌اند نظر مثبت کمیته تطبیق را کسب کنند.

سیدسعید میرقربانی رئیس کمیته تطبیق شهرستان آستارا نیز شهرداری و شورای اسلامی شهر را در قبال مسائل و مدیریت شهری مسئول دانسته و گفته است امیدواریم منتخبین مردم آستارا در ششمین دوره از شورای اسلامی با انتخاب درست یک شهردار با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در راستای عمران و آبادانی شهر، بیش‌ازپیش فعال باشند.

امامت‌جمعه آستارا نیز پس از انتقال «حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم حافظ‌نیا» به شهر اسکو از توابع استان آذربایجان شرقی، از چهار آبان ۱۴۰۰ به صورت موقت به «حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر صالحی» مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) واگذار شده و ایشان دو ماه است امور مربوط به امامت جمعه‌آستارا را از مکان حوزه علمیه پی‌گیری می‌کنند.

البته در طول این دو ماه، چند گزینه برای امامت‌جمعه آستارا پیشنهاد شد که در این بین می‌توان به مطرح شدن اسم «حجت‌الاسلام‌والمسلمین آیت‌الهی نعمتی» امام‌جمعه نیر از توابع استان اردبیل به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی امامت‌جمعه آستارا در فضای مجازی اشاره کرد که این مهم نیز اکنون در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی مانده است. 

علاوه‌بر فرمانداری، شهرداری و امامت‌جمعه آستارا برخی از دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نیز با سرپرستی اداره می‌شوند و حضور بیش‌ازحدِ سرپرستان در شهرستان مرزی و بافرهنگ آستارا باعث شده است تا مردم، رسانه‌ها و برخی از مسئولین نظارتی و قضایی استان نسبت به این موضوع واکشن نشان‌داده و خواستار تعیین‌تکلیف سرپرستان این شهرستان هستند. 

به‌طوری‌که احمد آقایی معاون قضایی دادگستری استان گیلان روز گذشته در جلسه‌ای در محل فرمانداری، شهرستان آستارا را به لحاظ فرهنگی و گردشگرپذیر بودن در سطح کشور و استان شناخته شده دانسته و گفته بود متأسفانه این شهرستان فرهنگی و گردشگرپذیر مدت‌ها است با سرپرستی اداره می‌شود و بسیاری از مدیران دستگاه‌های اجرایی سرپرست هستند.

انتظار مردم فهیم، بافرهنگ و انقلابی شهرستان آستارا از استاندار گیلان، شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه و اعضای شورای اسلامی دوره ششم این است هرچه سریع‌تر تکلیف سرپرستان این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر را روشن کنند؛ چراکه کمتر از دو ماه دیگر سال ۱۴۰۰ تمام می‌شود و ترس مردم از این است که شهرستان آستارا هم‌چنان با سرپرستی به استقبال سال جدید برود.

انتهای پیام /۳۳۸۹


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا