سمنان

تغذیه سفره های زیرزمینی استان سمنان با کنترل ۸۵ میلیون مترمکعب سیلاب

تغذیه سفره های زیرزمینی استان سمنان با کنترل ۸۵ میلیون مترمکعب سیلاب

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان ،محمد راستین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وقوع خشکسالی‌های متعدد و کمبود آب در استان و کشور، بهترین مدیریت پایدار آب و خاک، آبخوانداری و اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی با اشاره به افزایش موارد سیل در ایران و جهان گفت: با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین شمار موارد سیل در دنیا و به ویژه کشورمان افزوده شده و لذا باید آمادگی لازم برای رویارویی با این پدیده در خود ایجاد کنیم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به طرح های مطالعه شده آبخیزداری در این استان افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در استان مورد مطالعه قرار گرفته که اجرایی شدن آنها به اعتباری بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
وی ادامه داد: همچنین اعتباری در حدود یک میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های مطالعاتی در حوضه‌های آبخیز استان سمنان نیاز داریم.
وی در پاسخ به پروژه های نیمه تمام آبخیزداری در این استان کم آب و کویری اظهار کرد: در حال حاضر۴۷۱ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری نیمه تمام در شهرستان های این استان وجود دارد که به اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان نیاز دارند.
راستین با اشاره به اجرایی شدن ده‌ها طرح آبخیزداری در استان طی یکی دو دهه اخیر تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اجرای این طرح‌ها توانسته تهدید سیل را به یک فرصت تبدیل ‌کند.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها توانستیم آب‌ها را در مناطق پایین دست سازه ها در خاک نفوذ دهیم و هم از تبدیل آنها به سیلاب جلوگیری کنیم و هم از رهگذار آنها سفره های زیرزمینی را تغذیه کنیم. در همین راستا افزون بر ۸۵ میلیون مترمکعب سیلاب در استان کنترل شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر کنترل این حجم از منابع آبی، توانستیم بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب از میزان رسوب‌ها و یا بار معلق سیلاب‌ها را بکاهیم که این امر به کاهش قابل توجه خسارت ها کمک کرده است.

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا