سیاسی

تحقق شعار سال نباید در حد زیرنویس تلویزیون و چهار مصاحبه باشد/ اصلاحات اقتصادی باید از مجلس شروع شود

تحقق شعار سال نباید در حد زیرنویس تلویزیون و چهار مصاحبه باشد/ اصلاحات اقتصادی باید از مجلس شروع شود

محسن کوهکن با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، اظهار کرد: در سال‌های اخیر رهبر انقلاب شعارهای اقتصادی برای سال‌های جدید انتخاب کرده‌اند که این شعارها از هم جدا و مستقل نبوده بلکه مانند تکه‌های یک پازل است. ایشان حساب‌شده شعار سال و کلمات و واژه‌ها را انتخاب می‌کنند مثلا رهبری فرمودند مهار تورم و می دانیم که رکود نقطه مقابل تورم است و تصور اشتباهی وجود دارد که فکر کنیم تورم صفر مناسب است
بستر فرهنگ عمومی برای خصوصی کردن اقتصاد آماده نیست
وی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ‌سازی برای پیاده‌سازی و تحقق شعار سال، ضعف‌هایی وجود دارد، افزود: رهبری در سخنرانی آغاز سال هم به توانمندی‌های مردم و کشور اشاره کردند و هم ایرادات را مطرح کردند که عمده این ایرادات درباره مسائل اقتصادی بود. تحقق شعار سال به اراده محکمی نیاز دارد اما من فکر می‌کنم در حال حاضر بستر فرهنگ عمومی برای پذیرش اقدامات اساسی در زمینه مردمی و خصوصی کردن اقتصاد آماده نیست. در سال‌های ۷۵ یا ۷۶ که مشکلات اقتصادی وجود داشت، اتاق بازرگانی جمعی را مامور کرد تا به چین رفته و دلایل دستیابی این کشور به رشد اقتصادی ۸ درصد را دریابند تا بتوان از تجربه این کشور برای حل مشکلات استفاده کرد. این گروه بعد از بازگشت از چین به موارد مختلفی اشاره کردند که یک مورد این بود که اگر یک سرمایه‌گذار بتواند از تسهیلات سیستم بانکی برای تولید بهره بگیرد و به همه تعهدات خود در ایجاد اشتغال و تولید عمل کند، دولت چین اصل و فرع وام را پرداخت خواهد کرد. حالا پرسش این است که آیا در کشور ما افکار عمومی و فرهنگ عمومی اجازه می دهد که دولت جایگزین کارآفرین شده و دیون او را پرداخت کند؟
قانون کار با شرایط دهه اول انقلاب تهیه شده و ایرادات اساسی دارد
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مورد دیگر در مورد چین این بود که اگر نرخ بیکاری در بعضی استان‌ها بالا می‌رفت، دولت قانون مربوط به کار را در آن استان‌ها برای مدتی مراعا می‌کرد و وقتی تعادل برقرار می‌شد، دوباره قانون اجرا می شد. حالا مقایسه کنید با قانون کار در ایران که با شرایط دهه اول انقلاب تهیه شده و ایرادات اساسی دارد و دولت‌های محتلف هم به دلایل مختلف از جمله مخالفت برخی نهادهای حاکمیتی و همچنین فرهنگ عمومی نتوانسته‌اند آن را اصلاح کنند. در سال‌های پیش یکی از کشورهای همسایه تورم سه رقمی را تجربه کرد اما در این کشور یک بسته اصلاح اقتصادی تهیه شد که یک مورد آن تثبیت دستمزدها تا ۶ یا ۸ سال بود. این در حالی است که ما در ایران می‌گوییم باید دستمزد تابع نرخ تورم باشد که من به این فرمول اعتقادی ندارم.
برای مهار تورم و رشد تولید باید اصلاحات اقتصادی انجام شود کوهکن با بیان اینکه برای مهار تورم و رشد تولید باید اصلاحات اقتصادی انجام شود، گفت: رهبر انقلاب از جوانان و کارشناسان خواستند تا مباحثی که ایشان مطرح کردند را دنبال کنند. کارشناسان و دانشگاهیان باید دلایل مشکلات اقتصادی را احصا کرده و آن را به بحث و گفت گو بگذارند تا مردم هم در جریان قرار بگیرند زیرا اصلاحات اقتصادی با زور انجام نخواهد شد. مردم باید بدانند بخشی از مشکلات به خاطر این است که رهنمودهای امام و رهبری اجرا نشده است. امام خمینی(ره) به دولت وقت فرمودند کارهایی که هم مردم می‌توانند انجام دهند و هم دولت، باید به مردم واگذار شود اما دولت چون به این فرمایش امام اعتقادی نداشت، آن را اجرایی نکرد.
اصلاحات اقتصادی باید از مجلس شروع شود
وی با تاکید بر اینکه اصلاحات اقتصادی باید از مجلس شروع شود، گفت: رهبری چندین بار درباره لزوم توجه به تنظیم هزینه‌ها و درآمد بودجه صحبت کرده‌اند ولی سقف بودجه امسال هم از آنچه دولت پیشنهاد داده بود بالاتر رفت. تحقق شعار سال شدنی است به شرطی که در حد زیرنویس تلویزیون و چهار مصاحبه نباشد بلکه به شکل مطالبه عمومی درآمده و رسانه‌ها آن را دنبال کنند. از سویی نماینده مجلس هم به این فهم برسد که برای پاسخ به یک مطالبه در حوزه انتخابیه خود به سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌ها فشار نیاورد که مثلا بودجه‌ زیادی برای ساخت بیمارستان بگیرد تا پروژه کلنگ بخورد ولی اعتبار آن تخصیص داده نشده و بیمارستان ساخته نشود.
کوهکن افزود: سقف هزینه بودجه به امید بهبود شرایط در سال بعد نباید از درآمدها بیشتر باشد. هر سال در هنگام بررسی بودجه در مجلس می‌گوییم انشالله درآمدها در سال بعد بهتر می‌شود اما این درآمدها بهتر نمی‌شود و در نتیجه افزایش تورم به دلیلی پیشی گرفتن هزینه‌ها از درآمد حاصل می شود.
مولدسازی در اتاق‌های شفاف و درست انجام شود
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه مولدسازی هم می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند به شرطی که در اتاق‌های شفاف و درست انجام شود، اظهار کرد: شعار سال با اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور و اصلاح فرهنگ عمومی قابل تحقق است. اصلاح روندها هم باید از مجلس و در زمینه بررسی بودجه آغاز شود. کارشناسان نیز باید مردم را در جریان مشکلات اقتصادی قرا دهند تا آنها در جریان واقعیت‌های کشور قرار گیرند. به هر حال ممکن است اجرای برخی اصلاحات اقتصادی برای مردم مشکلاتی داشته باشد بنابراین لازم است مردم حتما در جریان اجرای سیاست‌ها قرار گیرند تا همراهی کنند.
کوهکن افزود: دولت هم نباید فقط به کارشناسان دولتی اکتفا کند بلکه نظر همه کارشناسان را جویا شود. البته کارشناسان هم اگر پیشنهادی دارند حتما باید جنبه‌های عمومی و مردمی آن پیشنهادات را بررسی کرده باشند که آیا پیشنهاد آنها توسط مردم پذیرفته خواهد شد؟ مثلا در زمینه تک نرخی شدن ارز، تصور مردم گرانی اجناس بود در حالی که دولت باید به مردم آمار می داد که در ازای تک نرخی شدن ارز، چه تعداد مجوز برای تولید داده و تولید چقدر افزایش داشته است تا اینگونه ذهنیت مردم هم اصلاح شود.
وی در پایان گفت: توان حل مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال وجود دارد به شرطی که روش‌های تبیین، تبلیغ، انتقاد و اصلاح اقتصاد با در نظر گرفتن فرهنگ عمومی و زمینه برای اصلاح آن به پیش برود.

بیشتر بخوانید:

شرط مهم سلامتی برای افزایش سرمایه اجتماعی/ عده‌ای به غلط طرز فکر بسته را انقلابی می‌نامند/ حرف برخی ائمه جمعه به نفع کشور نیست

۲۱۲۱۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا