سمنان

برگزاری آیین سنتی و کهن کیسه دوزان در دامغان

برگزاری آیین سنتی و کهن کیسه دوزان در دامغان

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان مجتبی اکبرپور روز دوشنبه 28 فروردین 1402 با اعلام این خبر افزود: آیین کیسه دوزان با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال در روز ۲۷ ماه رمضان با حضور جمعی از زنان و دختران دامغانی در مسجد تاریخانه این شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان بابیان اینکه این آئین ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد، گفت: دوخت کیسه مراد همراه با ذکر سلام‌وصلوات و در فاصله بین دونماز ظهر و عصر انجام می‌شود و عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت‌گشایی، برکت مال و دارایی می‌دوزند.

اکبرپور افزود: زنان دامغانی پس از انداختن پول به داخل کیسه تا سال بعد آن پول را خرج نمی‌کنند و پس از برگزاری مراسم سال جدید، از پول داخل کیسه استفاده می‌کنند.

او ضمن تأکید بر ضرورت حفظ میراث معنوی و سنت‌های ارزشمند دینی و ملی، گفت: بانوانی که حاجت سال پیش آن‌ها برآورده شده است، سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده‌ از قرون اولیه اسلامی در ایران است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آئین کیسه دوزان در این مکان برگزار می‌شود.

۴۶

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا