سمنان

بخش اصلی نکوداشت ابن یمین فریومدی در میامی برگزار می شود

بخش اصلی نکوداشت ابن یمین فریومدی در میامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان، فرشید فلاح در نشستی با فرماندار میامی افزود: بخش علمی این نکوداشت نیز قرار است در دانشگاه شاهرود برگزار شود.

وی افزود: برای برگزاری هرچه بهتر این آیین نکوداشت برنامه های متعددی پیش بینی شده است گه بازدید از آرامگاه ابن یمین فریومدی و نیز آرامگاه شیخ حسن جوری از جمله این برنامه ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نشست با فرماندار میامی که معاون فرهنگی و رسانه ای این اداره کل نیز حضور داشت در خصوص نحوه برگزاری و برنامه های این همایش بحث و تبادل نظر کرد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا