اخبار ورزشی

اگر تعصب کشتی را دارید، بگذارید و بروید که گناهش کم‌تر است

اگر تعصب کشتی را دارید، بگذارید و بروید که گناهش کم‌تر است

امیررضا احمدی؛ محمد طلایی، یکی از بی‌پرده‌ترین مردان کشتی ایران است که در بیان نظراتش، تعارفی ندارد. قهرمان جهان و نفر چهارم المپیک سیدنی، در دوران ریاست رسول خادم بر فدراسیون کشتی، سرمربی تیم ملی جوانان و بزرگسالان بود و با روی کار آمدن علیرضا دبیر، سکان هدایت تیم ملی نوجوانان را برعهده گرفت اما نهایتا از سمت خود کناره گیری کرد.

در روزهای اخیر، رضا افضلی، مربی تیم ملی جوانان و ملی‌پوش اسبق کشتی آزاد، در انتقاد از رسول خادم و سیاست‌های او، صحبت‌هایی را مطرح کرد که باعث بالاگرفتن حواشی در کشتی شد. به همین بهانه به سراغ طلایی رفتیم و با او که یکی از نزدیک‌ترین افراد به خادم بود، صحبت کردیم و در پاسخ به recive از شرایط کشتی در روزهای مدیریت رسول خادم گفت.

این روزها اختلافات در جامعه کشتی بالا گرفته که جرقه آن، با صحبت های رضا افضلی بود.

من برای فدراسیون متاسفم چون از روز اول، شعار حق محوری، ادب و اخلاق دادند و گفتند که ما دنبال حق و اخلاق و عدالت محوری هستیم. خود مربی می گوید که 6 ماه است به مربیگری آمده ام و آقای محسن کاوه، به عنوان مدیر تیم های ملی باید پاسخ دهد که وقتی این همه مربی در صف هستند چطور این فرد مربی می شود؟ مربی خود رضا افضلی یعنی ماشالله حسینی، که کسی مانند افضلی را ساخته به اردو دعوت نمی شود اما برای رضا افضلی بدون هیچ برنامه ای، هماهنگ می کنند به قهرمانی کشور جوانان برود و بعد دعوت می شود به تیم ملی. پس این چرخه ای که می گفتید مشخص شد وجود ندارد و چرخه ای است که خود می خواهید. بدتر اینکه ادعای صاحب سبک بودن می کردند اما این سبک، به جز بی احترامی نیست. اینکه در کار سرمربی تیم ملی نوجوانان دخالت کنند، کارهایی است که به ادعای صاحب سبک بودن می خورد و از این نظر صاحب سبک هستند.

همه دنیا قدر پهلوان رضایی را می دانند که هم زحمت کشیده، هم عنوان دار بوده و هم با غول های جهان کشتی گرفته. به جرئت می گویم علیرضا رضایی، به عنوان سنگین وزن می تواند به سبک وزن هم آموزش زیر گیری بدهد چرا که علمش را دارد و توانمند است.

شاید بهتر است این موضوعات مدیریت شود و در رسانه ها منتشر نشود که اینطور باعث اختلافات شود؟

دقیقا؛ در بیان این حرف ها، شما که بزرگتری باید هشدار بدهی، هرچند مشخص است که جوسازی از جای دیگر است. با این کار باعث شدند رضا افضلی در اول راه مربیگری بسوزد. رضا افضلی جوان است و ما هم باید از مربیان جوان استفاده و حمایت کنیم، اما اینطور صحبت کردن در شان خانواده کشتی نیست. همیشه باید یک بزرگتر باشد که این ها را مدیریت کنید. مدیریت یعنی این. وقتی می خواهید روی یک مربی سرمایه گذاری کنید باید مراقبش باشید. من درصد تقصیر افضلی در این موضوع را کم می دانم چرا که بزرگترها باید مدیریت کنند نه اینکه او را تحریک کنند که بخواهد حرف ناحق بزند. این حرف ها پیامد خوبی برای کشتی ندارد. من اگر می خواستم در این مدت نقد کنم، به دلیلی نقد نمی کردم چون افرادی در کشتی کار می کنند اما این که ادعای چرخه و عدالت می کنند، در این باره من چیزی ندیده ام. من اخلاقی ندیده ام.

اما خیلی ها معتقدند در زمان رسول خادم، حق کشتی گیران خورده شد و چرخه انتخابی نادیده گرفته می شد. از المپیک 2012 و ماجرای احسان امینی و لشگری، تا رقابت سعید داداشپور و مصطفی حسین خانی

برای این موضوع بیایند مدرک بیاورند. آقا سعید داداشپور رفیق من است و در جوانان شاگرد من بوده.آن ها در آن سال، با یکدیگر برد و باخت داشتند. داداشپور، مصطفی حسین خانی را برد. حسین خانی، جمال عبادی را برد و جمال عبادی، سعید را شکست داد. بعد این برد و باخت را در شورای فنی بردند و هرکسی عقیده ای داشت که در نهایت گفتند مصطفی به جهانی اعزام شود. هرچند خود من رای دیگری داشتم اما هرکسی یک رای داد و جمع بندی بر این شد. یک جا هم بین احسان امینی و احسان لشگری که زمان ورود آقای خادم بود، بین خودشان قرار گذاشتند که مسابقات فینال قهرمانی کشور بود که احسان امینی و لشگری، میثم جوکار و جمال میرزایی کشتی گرفتند که احسان لشگری همه را برد و قرار بود که به گزینشی المپیک بروند. شما خود را جای سرمربی بگذارید؛ او دید که بهترین فرد لشگری است. من احسان امینی را مانند برادر دوست دارم و خیلی جوان خیلی مودب و اخلاق مداری است، اما خودم به امینی گفتم که کشتی لشگری از تو جلوتر است. احسان امینی آنجا یک نقدهایی در زمینه دیگر داشت که من آنجا حق را به او دادم اما از نظر فنی، احسان لشگری جلو تر بود چون به جام جهانی هم رفتند و نهایتا همه این عزیزان سرمایه کشتی مملکت هستند و نباید بی اخلاقی باشد.

بگذارید یک خاطره بگویم. مثلا آقای رضا یزدانی، در جایی به حق انتقاد داشت. دو کشتی گیرش بازیچه سیستم پشت پرده شدند و من همان زمان دیر به سالن رسیدم و او را ندیدم اما گفتم اگر می خواهیم اعتراض کنیم باید مستند باشد.

یعنی شما معتقد بودید تیم انصراف ندهد و کشتی بگیرد؟ چون آن زمان شنیدم که شما مخالف انصراف تیم بودید و نگذاشتید تیم روی تشک نرود.

بله دقیقا؛ من گفتم اینکه بعد از 2 سال رئیس فدراسیون زحمت کشیده و لیگ را برگزار کرده که صداوسیما، وزیر ورزش و…هم در سالن هستند، نباید اینجا روی تشک نرویم و بعد دست حریف بالا برود، چون زحمت کشیده اند و در آن شرایط لیگ را برگزار کرده اند. آن شیطنتی که از پشت پرده، توسط ایادی فدراسیون در استقلال انجام شد، باعث چنین موضوعی شد اما بود اما اینکه کشتی نگیریم از دید من قشنگ نبود. چون در تیم ما حاج محمود اسماعیل پور، و هاشم حبیبی حضور داشتند که هردو پیشکسوت هستند و زشت است که بعدا بگویند این افراد روی تشک حاضر نشدند و محروم شوند. من نظرم را گفتم و منظورم این است که همیشه تاکیدم بر اخلاق بوده. همان جا هم گفتم بعد از مسابقات نامه بنویسید که دو کشتی گیر ما را تحریک کردند. اینکه گفتند یک کشتی گیر، کرونا گرفته در حالی که چنین نبود، یا کسی که شب مسابقه موبایلش را خاموش کرد و چنین کاری، واقعا در شان یک ملی پوش نیست. صد درصد چنین شخصی، سمبه اش از تیم ملی پر زور بود و حرف رضا یزدانی هم حق بود، اما این نظر من بود.

ما در کشتی چیزی جز اخلاق یاد نگرفته ایم، اما اینجا این بی اخلاقی دل آدم را به درد می آورد. روی تشک کشتی آقا تختی پا گذاشته که مردم پس از نیم قرن نامش را می برند اما زشت است خدایی نکرده، این بی اخلاقی ها صورت بگیرد. چرا یک مربی جوان که به دور از چرخه آورده اید را باید احساسی کنید که چنین مصاحبه ای کند؟ شما چند مدل به کشتی ضربه زدید. اینکه این مربی جوان که می توانست موفق باشد را همین جا سوزاندید و به او یاد دادید به پیشکسوت خود بد اخلاقی کند. مردم هم قضاوت می کنند. اینکه تحریک شما، باعث بشود ایشان پیام صوتی حاوی فحش رکیک به یک خبرنگار بدهد. مدیریت یعنی این؟ به قول آقا امیرالمومنین، اگر اینطور است که بگذارید بروید. من هم می گویم اگر تعصب کشتی را داشته باشید، از دید من بگذارید و بروید چرا که گناهش کم تر است.

با همه این اوصاف، اما خیلی ها معتقدند سیستم رسول خادم، فرمایشی بود و او نظرات خودش را به بقیه دیکته می کرد.

سیستم ما، سیستم آزمایشی بود که برای اولین بار، گفتند که انتخابی تیم ملی ملاک باشد که من روی آن خیلی نقد داشته و هنوز هم دارم. همان زمان هم نقدم را به آقای خادم گفتم. اما من یک رای داشتم و قدرت، روی نظر شورای فنی بود و من هم نظراتم را گفتم اما تصمیم آنطور گرفته شد. بماند که بعد از آن، به نظرم شورای فنی باید می گفت که این تصمیم گروهی بود. در چند وزن من نظرات دیگری داشتم اما به تصمیم گروهی احترام گذاشتم. ما که آیه قران نیستیم و اشتباهاتی داریم. هنوز هم می گویم آن تصمیم اشتباه بود. به نظر من، در آن شرایط، کمیل قاسمی برای مسابقات جهانی خوب بود و شیروان محبی برای آسیا. یا حسن رحیمی برای جهانی خوب بود و رضا اطری برای آسیا و …

اما این شرایط پیش آمد. این ها نقدهایی بود که من داشتم و هنوز هم می گویم، اما دخالتی نبود چون به یکدیگر اعتقاد داشتیم. من رفیق آقای خادم هستم و با آقای دبیر و کاوه هم دوست هستیم اما بی اخلاقی از طرف هرکسی باشد، زشت و رد شده است حتی از طرف خود من. به نظر من فدراسیون اگر ادعا می کند که اول دنبال اخلاق است، الان باید برخورد کند نه اینکه بعد از آن هم تازه به خبرنگار فحاشی کنند. یعنی چه واقعا؟

یعنی شما معتقدید این حرف ها سازماندهی شده بوده؟ اگر اینطور باشد که شما می گویید، اصلا چه دلیلی دارد چنین کاری صورت بگیرد؟

من عقیده ام این است که اینطور است چون من با این فدراسیون کار کرده ام. سرلوحه کار من کشتی است و می گویم تا زمانی که بتوانم در چارچوب احترام کار کنم، پای کار هستم. اما اینکه بگویند این ها در گروه رسول خادم اند خیلی زشت است. این حرف را هم نزدیکان همین فدراسیون باب کردند اما من ثابت کردم چنین چیزی نیست. کافی بود رسول خادم به من بگوید با این فدراسیون کار نکن، یا اشاره می کرد و به کسی می گفت تا من نروم، اما من می دانستم او چنین عقیده ای ندارد. ثابت کردم با اینکه رفیق نزدیک رسول خادم هستم، آمده ام تا برای کشتی کار کنم، اما در کار برایم کارشکنی کردند. با سه اردوی ده روزه به جهانی اعزام شدیم و سه طلا گرفتیم. ملاک هم عدالت محوری بود و من نفرات اول را انتخاب کردم اما فشارهایی آوردند و حتی یکجا نفر هشتم را می خواستند وارد کنند و خیلی فشارهای دیگر. رئیس فدراسیون می گفت حتی اگر اوت هم بشوند مهم نیست چون برای من، مهم اخلاق است و ما با کم ترین امکانات کار کردیم، اما دیدم که برنامه ریزی کرده اند که بگویند یاران خادم کار بلد نیستد.

همین الان هم هرچه مدال گرفتید از زمان آقای خادم است. من حرفی که می زنم را کارشناسان می توانند بررسی کنند که درست است یا نه. وضعیت کامران قاسمپور را در جوانان و بزرگسالان می توان بررسی کرد که او را به کجاها برده ایم و رویش کار کرده ایم. حسن یزدانی و یونس امامی و… هم نیازی به گفتن ندارند. یونس امامی از جوانان با ما کار کرده. اما الان می گویند با فلانی کار کردیم و اینطور شد. کشتی بزرگان زیادی دارد و افرادی مانند برادران محبی و برزگر و … بیایند بررسی فنی کنند بعد ببینید جلوی آن ها هم می توانید چنین بگویید؟

اینطور که گفتید یعنی وقتی در نوجوانان سرمربی بودید، خودتان کار را رها کردید؟

من به دلیل بی اخلاقی‌هایی که شد رفتم. برای من ابتدایی ترین شرایط،که برای مسابقات ناحیه می گذارند هم نبود. فیلم هایش هنوز موجود است که چطور بود. آن زمان مسابقات آسیایی هم لغو شد و من آنجا به دلیل مصلحت کشتی اردو را لغو کردم اما در حقیقت برای کشتی آبروداری کردم، اما شما آن را برایم منفی لحاظ کردید؟ هدف این بود بگویند فلانی بلد نیست کار کند. الان هم دید من این است که می خواهند مدال دار ها را خراب کنند و بعد بله قربان گو ها را بیاورند. یعنی همان چیزی که این مربی جوان گفته، که اظرافیان خادم بله قربان گو هستند را، خودشان می خواهند پیاده کنند. اتفاقا به عقیده من، این طرف بله قربان گو بیشتر است وگرنه علیرضا رضایی جه نیازی به بله قربان گویی دارد؟ او در جوانی با بزرگی مانند عباس جدیدی کشتی گرفته و نیازی به این موضوع ندارد. ببینید او چه پهلوان با اخلاقی است اما چون با او زاویه دارند، از طریق یک مربی تازه‌کار به او حمله می کنند. آینده حرفه ای این مربی را با این کار از بین بردند. این اشتباهات فاحش قابل بخشش نیست و از مدیریت آن سیستم گله‌مند می شویم که چرا سرمایه‌ها را اینطور می سوزانید؟ چطور یک مربی با 6 ماه و یک قهرمانی کشور به تیم ملی می رسد؟

این نشان می دهد که این چرخه شعاری بیش نیست. من می گویم او را سوزاندید و از طریق او به فدراسیون قبلی که زحمت کشیده و تیمی ساخته که به هر حال به شما رسیده، اهانت کردید. مگر کشتی ورزش پهلوانی نیست؟ پس حرمت گوش شکسته را کجا باید رعایت کرد؟

با همه این اختلاف ها اما به نظر می رسد این دو قطبی ها در وهله اول، به کشتی لطمه بزند و بهتر است این اختلافات کنار گذاشته شود

دقیقا همینطور است. اما این دو قطبی هم از طرف آن‌ها بوده. نمونه بارز آن، درباره خود من که وقتی گفتند می خواهیم کار کنیم، یا علی گفتیم اما از آن طرف یا علی ندیدیم و کار پیش نرفت.

بیشتر بخوانید:

برانکو در عمان تغییر رشته داد!/عکس

نمی‌دانم چرا به تیم ملی دعوت نشده‌ام!

بازیکن یاغی در لیست خرید یحیی گل‌محمدی

257 251

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا