فرهنگ و هنر

سیدقاسم یاحسینی از «بخشو» نوحه‌خوان بوشهری نوشت

سیدقاسم یاحسینی از نویسندگان کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اثر جدید خود اظهار داشت: «از بخشو برایت بگویم» عنوان کتابی درباره زندگی جهانبخش کردی‌زاده معروف به «بخشو» است، همان نوحه‌خوان نام آشنای بوشهری که این کتاب در قالب تاریخ شفاهی به او پرداخته می‌شود.

یاحسینی با بیان اینکه کتاب شامل خاطرات مصطفی گراشی از مرحوم کردی‌زاده است، گفت: در این کتاب با رویکرد پدیدارشناسانه و متکی بر تاریخ موسیقی شیعه در جنوب کشور به زندگی این نوحه‌خوان پرداخته‌ام. 

وی گفت: «بخشو» از نوحه‌خوان‌های اسطوره‌ای بوشهر در دهه ۴۰ و ۵۰ بود که در جوانی و سن ۴۱ سالگی درگذشت. 

این نویسنده افزود: از مطالب دیگری که در این بخش کتاب آمده می‌توان به متن مصاحبه انجام شده با همسر بخشو اشاره کرد. 

یاحسینی با بیان اینکه این اثر با رویکرد خاطرات شفاهی و به شکل پرسش و پاسخ انجام و تالیف شده، ابراز داشت: در این کتاب گراشی سعی کرده به خاطرات خود و تاثیرپذیری از فرم و ملودی از مرحوم بخشو بپردازد. این کتاب در ۹۴ صفحه از سوی انتشارات پاتیزه منتشر شده است.

وی دیگر تالیف خود را در حوزه تاریخ معرفی کرد و عنوان داشت: کتاب دوم «تاریخ از پایین» است که درباره فلسفه تاریخ و تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری نوشته شده، چرا که ما در ایران متاسفانه درباره مبانی تئوریک تاریخ جز چند مقاله مطلبی نداریم، اما بنده از دهه ۹۰ چند مقاله نوشتم و سعی کردم چارچوب مبانی نظری این مکتب را شرح دهم. این کتاب را نشر هامون نو در ۲۵۰ صفحه منتشر کرد.

سیدقاسم یاحسینی تا امروز، آثاری چون «قصه‌های شهر جنگی»، «سهام خیام: دختری از هویزه»، «ظهور و سقوط خاندان تنگستانی» و «یک دریا ستاره: خاطرات زهرا تعجب، همسر شهید مسعود (حبیب) خلعتی» را در دسترس مخاطبانش قرار داده است. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا