همدان

تهیه طرح گردشگری برای ۳۰۰ روستای کشور/۱۲ هزار روستا در معرض آسیب

محمدرضا شاملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تویسرکان اظهار کرد: مسکن روستایی یکی از آسیب‌پذیرترین مسکن‌های کشور در دهه‌های گذشته بوده به نحوی که در حوادثی چون سیل و زلزله صدها و هزاران واحد دچار آسیب می‌شدند.

وی افزود: خوشبختانه بنیاد مسکن با تهیه برنامه جامع برای ایمن‌سازی مسکن روستایی و اجرای آن در حدود سه برنامه گذشته شاخص مقاوم بودن مسکن روستایی را از هفت درصد امروز به ۵۰ درصد رسانده است.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امروز نیمی از مسکن‌های روستایی کشور از طریق بنیاد مسکن و همکاری سیستم بانکی مقاوم‌سازی شده‌اند؛ البته برنامه جامعی تدوین شده که ظرف یک دهه آینده باقیمانده واحدهای روستایی ایمن‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی بافت روستا شامل تنها یک تک واحد و بنا نیست بلکه کل بافت را شامل می‌شود گفت: در یک روستا ممکن است مسکن ایمن باشد، اما خود روستا درگیر خطر حوادثی مثل رانش زمین، ریزش‌های دامنه‌ای، قرارگیری در مجاورت گسل، سیل و… باشد.

شاملو ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای این موضوع هم در چارچوب ماده ۲۷ قانون برنامه ششم کاری گسترده با همکاری استانداری‌ها و سازمان مدیریت بحران آغاز کرده و از طریق پژوهشکده سوانح کویری کشور مطالعه و روستاها شناسایی شدند.

 وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار روستا به اشکال مختلف در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارند افزود: این روستاها در اولویت‌بندی هستند که در ستاد مدیریت بحران هر استان اولویت‌ها تعیین و تصویب می‌‌شود.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: البته ردیفی هم در بودجه سنواتی بنیاد پیش‌بینی شده و به تدریج در چارچوب آن اولویت‌ها کار ایمن‌سازی بافت روستاهای کشور انجام شود.

وی در ادامه در خصوص روستاهای هدف گردشگری با اشاره به اینکه فعالیت بهسازی و احیاس بافت‌های باارزش و بهسازی روستاهای هدف گردشگری حائز اهمیت است بیان کرد: تعدادی از روستاهای دارای بافت باارزش، هدف گردشگری هم هستند.

شاملو خاطرنشان کرد: تاکنون کار مطالعات و تهیه طرح در حدود ۲۰۰ روستا انجام شده و طرح‌ها در یک کارگروه‌های ملی مورد تصویب قرار گرفتند و برای ۱۰۵ روستا هم کارهای عملیاتی اجرا شده و تعدادی هم خاتمه پیدا کرده است.

وی افزود: در برنامه پنج ساله ششم ماده ۹۹ قانون برنامه یک حکم بسیار خوبی مصوب و یک هدفی گذاشته شد که برای ۳۰۰ روستای کشور که دارای بافت با ارزش و هدف گردشگری هستند، طرح تهیه و اجرا شود.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه این حکم هم با حمایت‌های دولت و منابع اعتباری مورد نیاز تامین شده به سرعت در حال انجام است.

وی گفت: امیدواریم طی سال‌های آینده روستاهای کشور از این امکان بهره‌مند شوند که فعالیت‌های گردشگری روستایی در آن‌ها توسعه یابد و به عنوان یک منبع در رشد و توسعه روستا و تامین منابع درآمدی مردم اثرگذار باشد.

 انتهای پیام/89010



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا