اجتماعی

از ۸ میلیون سالمند ایرانی، یک و نیم میلیون نفر بیماری مزمن دارند

از ۸ میلیون سالمند ایرانی، یک و نیم میلیون نفر بیماری مزمن دارند

دکتر عباس عبادی روز شنبه در هفتاد و نهمین اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی مشهد برگزار شد افزود: این افراد شاید روزانه بیش از ۱۰ قلم دارو در یک روز برای کنترل بیماری خود استفاده می‌کنند در حالی که تلاش جدی سازمان یافته‌ای برای کنترل اضافه وزن، دیابت و فشار خون آنها صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: شیوع گسترده فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های مزمن در کنار سالمند شدن جمعیت و نیز کاهش جمعیت جوان کشور خطرهای بزرگی است که پژواک آن به گوش ما می‌رسد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما نا خواسته دچار عوارض بیماری‌های مزمن شده‌ایم و به اجبار برای این که به مردم خدمت رسانی کنیم بخش هنگفتی از سرمایه کشور صرف کنترل این بیماری‌ها می‌شود درحالی که استفاده از روش‌های بسیار ارزانتر و مبتنی بر ارتقای سواد سلامت مردم، سلامت مردم پایه و سلامت مردم محور و با استفاده از کارکنان کیفی نظام سلامت در عرصه پیشگیری، می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

عبادی افزود:تاسیس بیمارستان‌های کوچک ۳۴ یا ۶۴ تختخوابه در کشور طی یک دهه گذشته نشان داد که این نگاه یک نگاه و یک رویکرد کارا و مقرون به صرفه ای نیست چرا که به اجبار برای این که مردم را اقناع کنیم که از این بیمارستان ها استفاده کنند باید برای آنها نیرو و تجهیزات پیش‌بینی کنیم در حالی که استفاده از نیروهای بهداشتی و ظرفیت همکاران پرستار در عرصه پیشگیری و حتی توان‌بخشی می‌توانست کارا و مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: دانشکده پرستاری مشهد در موضوع استفاده از شیوه‌های نوین و به‌روز حوزه پرستاری پیشگام کشور بوده است و ما در زمینه بیماران روحی و روانی، مزمن، سرطانی و دیگر بیماران خاص، نیازمند ایجاد هاسپیس‌ها هستیم که نخستین مرکز آن طی هفته گذشته در مشهد افتتاح شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح پرونده‌های الکترونیک کمک ویژه‌ای در امر خدمت بهتر و موثرتر پرستاران کرده است که نمونه موفق آن در بیمارستان ولایت مشهد دیده شد و در نظر داریم تا برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه پرستاری اجرا نماییم که هم‌اکنون در حال انجام برنامه‌ریزی‌های اولیه آن هستیم.

عبادی با بیان این که شعار و سرلوحه کار وزارت بهداشت در دولت سیزدهم عدالت و تعالی است افزود: با توجه به مدل‌هایی که طی سال‌های گذشته در نظام سلامت داشتیم و اهالی اقتصاد سلامت اذعان داشتند که ما نظام سلامت را گران اداره می‌کنیم، برای دسترسی به عدالت و ارزان‌سازی عدالت، چاره‌ای نیست جز این که در روش‌های جاری و فرایندها و مدل درمان و بهداشتمان بازنگری اساسی داشته باشیم.

وی ادامه داد:طی چندین دهه گذشته ناخواسته و شاید عامدانه به سمت استفاده از روش‌های گران قیمت رفته ایم و بارها شنیده‌ایم که حجم و میزان فناوری ای که در ایران استفاده می‌شود به لحاظ کمیت بسیار بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپاست که این مایه خرسندی نیست بلکه نشان دهنده آن است که ما نظام سلامتمان را گران اداره می‌کنیم که این امر منجر به این شده است که روز به روز سطح انتظارات و توقعات از فناوری بالا رود.

بیشتر بخوانید:

۹۰ درصد زنان سالمند تنهای ایرانی در سه دهک پایین درآمدی

نزول جمعیت در کشور بحرانی شده است

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا