سمنان

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!

از حرکت روی گسل ناکامی تا اختراعی که در دنیا لنگه ندارد!

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان ،متین فراهانی دانش آموخته جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در رشته مهندسی کامپیوتر است که موفق به ساخت میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین شد

وی در گفت و گو یی ضمن انتقاد از مسئولانی که حمایت شان از جنس تحقق نیست، اظهار کرد : ادبیات مسئولانه دردی از مخترعان دوا نمی‌کند!

و حمایت مسئولان از مخترعان باید ملموس و مستمر باشد.

به گزارش خبرگزاری recive سمنان ، اختراعش بر بام دنیا می درخشد و برای نخستین بار متین فراهانی جوان نابغه سمنانی دنیا را با مفهوم میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین آشنا کرد.

اختراعی که جای خالی آن در محیط های علمی و پژوهشی و دانشگاه ها به شدت احساس می شد.

پس از شکل گیری ایده ساخت این میکروسکوپ در ذهنش و با توجه به عدم توانایی در استفاده جمعی از میکروسکوپ ها، به سرعت برای مستغنی کردن محیط های پژوهشی و علمی به سمت عملیاتی کردن ایده اش حرکت می‌کند.

تلفیق چند بدنه میکروسکوپ در یک بدنه و اضافه کردن قابلیت های اتوفکوس، دوربین فیلمبرداری و هرم های هولوگرامی، راهکار متین برای پاسخگویی به این نیاز دنیا در این حوزه بود.

او برای تحقق و به بار نشستن این پروژه، متحمل مشقت های فراوان می شود . به قول خودش کل فرآیند عملیاتی شدن این ایده حرکت روی گسل ناکامی و جدال تن به تن با چالش های متعدد بود اما برای اینکه این محصول با قابلیت منحصرش بر بام دنیا بدرخشد لحظه ای از تحقق خواسته اش پا پس نمی کشد.

این جوان مخترع ادبیات دلنشین و متفاوتی نسبت به سایر نبوغ دارد. پشت لحن ظریف و بذله گویانه اش حرف هایی دارد که هر چقدر لبخند، چاشنی اش می‌کند باز هم از تلخی گزاره‌ها نمی‌کاهد.

در معرفی خودش به خبرنگار ما می گوید:

(بنویسید پسر خوب و آرامی بود و در خانواده مذهبی چشم به جهان گشود!)

از مقدمه کوتاه میکنیم و با این جوان نخبه و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی سمنان بیشتر آشنا می‌شویم

» از خودتان برای مخاطبانمان بگویید.

متین فراهانی هستم. تحصیلات دوران ابتدایی ام تا کلاس دوم در مدرسه روستای افتر بود. و از کلاس سوم تا ششم را در روستای لاسجرد سپری کردم. پایه ششم تا نهم را پس از طی آزمونی در مدرسه نمونه دولتی باقرالعلوم گذراندم. از نهم تا دوازدهم را در مدرسه شریعتی تحصیل کردم

» علت تحصیل شما در روستا چه بود؟ و آغاز فعالیت پژوهشی شما از چه زمانی بود؟

مادر بنده مدیر مدرسه در روستا بودند از این رو در همان مدارس تحصیل می‌کردم. از کلاس نهم فعالیت پژوهشی بنده آغاز شد. از سال ۹۸ وارد دنیای مهندسی کامپیوتر شدم و این رشته را برای تحصیل انتخاب کردم.

» درباره اختراع تان توضیح دهید.

اختراع بنده طرح میکروسکوپی چند منظوره با قابلیت تصویربرداری سه بعدی است. که پس از بررسی های صورت گرفته و نیازمندی بازار، ساخت میکروسکوپ‌های دو منظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین را در ذهنم پروراندم. این اختراع موجب کاهش هزینه بالای میکروسکوپ ها، تسهیل تنظیم سخت لام و لامل‌های میکروسکوپی و قابلیت ثبت و ضبط محتوا در میکروسکوپ های نوری شد همچنین زمینه را برای استفاده جمعی از میکروسکوپ‌ها فراهم کرد.

میکروسکوپ های دومنظوره با قابلیت تعریف شده در واقع تجمیع سه دستگاه میکروسکوپ، استریوسکوپ و هرم‌های هولوگرامی است که قادر به دو نوع تصویربرداری میکرو و استریو هستند و تصویر نمونه روی لام را بر روی گوشی یا تبلت ایجاد میکند و به وسیله یک نرم افزار فیلم و عکس های به دست آمده را از حالت استریو را به صورت سه بعدی بر روی هرم هولوگرامی ایجاد می کند تا کاربران تصویری واحد را از چهار سمت به صورت سه بعدی دریافت کنند

»تاکنون چه افتخاراتی کسب کردید از ماحصل دستاوردها بگویید.

با شرکت دادن این طرحم در جشنواره نوجوان خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم شدم. در جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۶ رتبه دوم بخش الکترونیک را کسب کردم و این کار به عنوان اختراع ثبت شد و از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران گواهی اخذ کرد. در جشنواره سینا و جشنواره بین المللی ابن سینا رتبه نخست را کسب کرد. از سوی سازمان فنی حرفه ای اصفهان به عنوان محصول ویژه انتخاب شد و جایزه برتر را به خود اختصاص داد. از ارگان‌های مرتبط تائیدیه فنی را دریافت کرد و در جشنواره طرح رویش بنیاد ملی نخبگان، به عنوانِ اختراعات سطح ۳ جشنواره طرح رویش، حائز رتبه شد.

» علت علاقمندی شما به مخترع شدن و ورود به فاز و فضای اختراع چه بود؟

درکلاس ششم از روستا وارد شهر شدم. در مدارس شهر به ویژه مدارس نمونه رشد حالت رقابتی بر جو محل تحصیل حاکم بود. بچه ها هم از بچه‌های تراز بالا به لحاظ هوش و رفاه بودند و شکاف و فاصله عجیبی بین خودم و سایر همکلاسی هایم احساس میکردم از این رو در برقراری ارتباط با آنان دچار مشکل بودم. در پایه هفتم و هشتم دچار افسردگی شدم و به روانشناس مراجعه کردم.

در سال نهم و در همان شرایط انزوا با دبیرکار و فناوری آقای رمضانعلی یوسفی آشنا شدم که برای شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی مشوقم شدند. پس از برگزیده شدن در جشنواره و حمایت و توجه از سوی اطرافیان و معلم، انگیزه‌ام برای خروج از انزوا و وارد شدن به فضای پژوهش دو چندان شد. پس از آن در جشنواره نوجوان خوارزمی رتبه دوم کشوری را کسب کردم و تشویق‌ها و توجهات بیشتر عاملی شد تا افسردگی گذشته کاملا پایمال شود و اشتیاقم برای فعالیت در این حوزه افزایش یافت. در سال ۹۶ در کلاس دهم و یازدهم که در دبیرستان دکتر علی شریعتی مشغول به تحصیل بودم عضو پژوهشسرای دانش آموزی شدم و با حمایت مدیران و کارکنان مجموعه فوق در جشنواره جوان خوارزمی شرکت کردم که سطح آن از سطوح گذشته بسیار بالاتر بود و محصول ما از نمونه اولیه که در قسمت دانش آموزی ساخته شده بود به نمونه دوم، سوم و به نمونه چهارم بخش کامل خود ارتقا یافت و نسخه کامل آن ارائه شد و در جشنواره موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدیم. گواهی ثبت اختراع دریافت کردیم و همه تشویق و عاملی شد تا به طور کل از حصار افسردگی رها شوم. این فرآیند بسیار سخت بود اما وقتی به خروجی کار رسیدم و با توجه به انگیزه ایجاد شده به مسیرم ادامه دادم موفقیت های قابل قبولی را کسب کردم.

» در خصوص کاربرد اختراع تان توضیح دهید چه خدماتی ارائه می‌کند

میکروسکوپ‌های دو منظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین در پژوهش سراها، دانشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کاربرد دارد. بدین‌گونه که به جای استفاده از چندین میکروسکوپ، این محصول خریداری و به جای استفاده انفرادی به صورت جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میکروسکوپ های دو منظوره سبب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود

» آیا در مسیر پروژه شکست خوردید؟

من به دنبال حل یک سوال، که چه چیزی میتوانم طراحی کنم که با آن در مسابقات شرکت کنم، پا به حوزه پژوهش گذاشتم. این پژوهش برای من یک مسیر نا آشنا بود که پیش از این تجربه نکرده بودم و تعریف ملموسی از آن در ذهن نداشتم.

اما با آزمون و خطاهای مداوم، محصولی به نام “میکرواستریوسکوپ سه بعدی” خلق شد که بعد ها به عنوان اختراعی در حوزه مکاترونیک، علوم کامپیوتر و علوم زیست شناسی معرفی شد. این محصول “نه” به آسانی، بلکه با شکست و چالش های متعدد پدید آمده بود و با برخورداری از دانش فنی انحصاری، به یکباره به دنیای پژوهش و اختراعات وارد شد.

به لحاظ مالی وابسته به خانواده بودم و به همین سبب، قدرت ریسک پایینی در انتخاب قطعات داشتم و باید درباره هر قطعه و مرحله از کارم، ساعت ها مطالعه میکردم و مشاوره میگرفتم و به همین علت هر مرحله از تولید این محصول، با توجه به چالش ها و سختی های خود، دارای خاطرات مخصوص به خود است.

پس از ساخت نمونه اولیه، ما در حال توسعه قابلیت های محصول بودیم و برای ترکیب دو میکروسکوپ و استریو میکروسکوپ در یک بدنه، باید یک ابژکتیو طراحی می‌کردیم و این درحالی بود که حتی اساتید دانشگاه نیز به دلیل عدم باور به این موضوع، تمایلی به همکاری نداشتند و لحظه تمایل آن ها به همکاری در زمانی بود که تقاضای ثبت اسم خود، در محصول نهایی تولید شده، بود.

این پروسه سخت و چالش برانگیز بود. هر زمان از مدرسه باز می گشتم روزی ۳ الی ۴ ساعت زمان صرف می شد تا فاصله کانونی عدسی را سازگار و هماهنگ کنم و برای این موضوع من ناچار به ساخت ابزار کار مخصوص به خود با توجه به شرایط خودم بودم. اگرچه خیلی از این فرایند در حال حاضر برای من و دیگران پیش پا افتاده است اما انجام این امور در زمان خود، بدون تجربه، بدون ابزار و بدون یک مشاور دانشی قوی، کاری سخت، طاقت فرسا و خسته کننده بود.

» آیا اختراع شما در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته؟

از طریق شرکتی که ثبت کردیم برای فعالیت تولید همان میکروسکوپ خرده درآمدهایی داشتیم که صرف هزینه های جاری شرکت و پرسنل می شد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بگویم : پس از کسب تجارب و افتخارات مختلف، وارد دانشگاه شدم و با همان روحیه طراحی و تولید محصول، با واژه کارآفرین آشنا شدم.

کارآفرینانی که با خلق محصولات جدید، خلق ارزشی ایجاد کرده و کسب و کاری تحت عنوان استارتاپ راه اندازی میکنند.

تا ترم دوم تحصیل، گروهی از دانشجویان تشکیل دادیم که در حوزه الکترونیک و کامپیوتر تحصیل میکردند و مشوق و استاد راهنمای این گروه، آقای دکتر محمد حسین داورپور، از اساتید و هیئت علمی کامپیوتر بود.

در فرایند تولید محصول جدید آنگونه که از دانشگاه انتظار داشتیم مورد حمایت قرار نگرفتیم و به جای اینکه در دانشگاه آزاد پذیرش بگیریم در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان مستقر شدیم. تمامی تسهیلات و وام های مساعدتی را از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان دریافت کردیم و دانشگاه آزاد سهمی در این حمایت ها نداشت . شایان ذکر هست که حتی دکتر محمدحسین داور پور نیز از تایم شخصی خود به ما راهنمایی میکرد و این در این موضوع نیز حمایتی از دانشگاه وجود نداشت.

» نواقص و کمبودها راه تجاری سازی محصولات فناور را بیان کنید.

در شهرستان سمنان تا جایی که تجربه کردم تعداد منتورها و مشاوره‌هایی که بتوانند راه تجاری سازی و برندینگ و فروش را آموزش دهند اندک هستند و منابع مالی در استان سمنان محدود است. اگر این منابع مالی افزایش یابد و و منتورهایی که در داخل شهرهای مختلف فعالند اگر به این شهر دعوت شوند این کمبود و نواقص کمتر به چشم می آید و مشکلات شرکت های تازه تأسیس کمتر خواهد شد. بیشترین مشکل در فرایند فعالیت و فقدان یک مشاور قابل است که باید این فرایند اصلاح شود.

» انتظار متین فراهانی نخبه سمنانی از مسئولان مربوطه چیست؟

پاسخ به این سوال شاید کلیشه‌ای باشد. به مسئولان پیشنهاد میکنم قول‌هایی از جنس شعار ندهند. چون قول دادن آنها موجب ایجاد امید می شود.

اما وقتی برای قول شان، الزام و تعهدی نیست باعث دلسردی جوانی چون بنده می شوند و این برایمان خوشایند نیست و نمی‌توانیم بهترین خودمان باشیم و به این جامعه و سرزمین خدمت کنیم. انتظار ما این است که مدیران و تصمیم‌گیران با قول هایی که از جنس تحقق نیست موجب سلب اعتماد بیش‌تر از ما نشوند. خواسته نهایی ام از آنها این است که فرد موفق را به حال خود رها نکنند!

» برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی دارید؟

دانشگاه آزاد بودجه ای را مصروف قسمت بازاریابی، فروش و مانیتورینگ کسب وکارکند. از منتورهای با تجربه صنعت در حوزه فروش و بازاریابی بهره بگیرد و دانشگاه به عنوان یک جامعیت شناخته شده و دارای محبوبیت و مقبولیت برای واحدهای فناور بازاریابی کند. خودش مشتری اولیه دانش بنیان‌ها و هسته‌های فناور باشد دانشگاه آزاد قالب های متعدد همکاری دارد طوری فضا را مدیریت کند که کسب وکار نوپا روز اول تحت فشار قرار نگیرد و به کسب وکارهای ایجاد شده قدرت تزریق کند تا با جدیت کامل وارد عرصه و صنعت شوند و فعالیت کنند

»بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت؟

«) با لحن مزاح) بحران کرونا برای ما فرصتی برای فرار از درس خواندن بود»

کرونا فرصتی بود تا در کنار دانشجو بودن به سمت فراگیری یک تخصص برویم. در کنار زمان خاصی که رقم زد سعی کردیم توسعه فردی را برای خودمان ایجاد کردیم

»اگر صحبتی با جوانان و هم نسلان خودتان دارید بفرمایید.

تجربه خودم را با جوانان به اشتراک می گذارم. سعی کنند در کنار درس خواندن حرفه ای را فرا بگیرند. این تخصص موجب می‌شود بیشتر با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و از دنیای تک بعدی خارج شوند. جوانان زبان آموزی را جدی بگیرند هر روز به سمت توسعه دانسته های خود حرکت کنند در حوزه یادگیری حریص باشند و هر روز یک چیز به دانسته های خود اضافه کند.

آنا: سخنی از متین فراهانی مانده که منتقل کنیم؟

با لبخند تلخ:

خطاب به همه مسئولان بی دغدغه؛

تا خرمنت نسوزد احوال ما ندانی

۴۶

مجله خبری recive.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا