اجتماعی

ماجرای کاهش جلسات علنی شورای شهر تهران چیست؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  مدتی است که جلسات علنی روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران برگزار نمی شود و به گفته اعضا به جای جلسه علنی جلسه هم اندیشی برگزار می شود.

البته بر اساس قانون هر 2 هفته یکبار باید اعضای شورای شهر تهران جلسه داشته باشند.

می توانیم علاوه بر دو جلسه معمول، جلسات اضافه تری هم داشته باشیم / مسائل باید پخته و آماده شوند تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  در اینباره می گوید: هر زمانی که نیاز به تشکیل جلسه ای داشته باشیم و مباحثی مورد بحث قرار گیرند، می توانیم علاوه بر دو جلسه معمول، جلسات اضافه تری را نیز داشته باشیم و در این زمینه دست ما بسته نیست.

وی ادامه داد: اما مسائل باید پخته و آماده شوند تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. در عین حال اعضا تا به حال اینگونه کنار هم کار نکردند و نیاز به مشورت دارند. وقتی همه جلسات به این صورت باشد نمی توانند مشورت را انجام دهند و مرتبا تقاضا می کنند جلسه ای بگذاریم تا بتوانیم مسائل را با هم طرح و مشورت بگیریم.

 براساس قانون، جلسات شورا هر دو هفته یکبار باید یک جلسه برگزار شود/در روزهای سه‌شنبه جلسات برگزار می‌شوند

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: براساس قانون، جلسات شورا هر دو هفته یکبار باید یک جلسه برگزار شود. ما هر هفته دو جلسه برگزار می‌‌کردیم. البته باید ضرورت و نیاز برای برگزاری جلسات باشد. البته ما نیاز داشتیم که با شهردار و معاونین جلسات طولانی برگزار کنیم. به جای اینکه تک تک اعضا جلسات را برگزار کنند، جلسات مشترک برگزار شد. قرار است این هفته هم با شهرداران مناطق جلسه داشته باشیم و این جلسات ضروری است و بهترین فرصت هم همان روزهای جلسات علنی شورا بود.

باید به دنبال اجرا و اصلاح باشیم/ تلاش می‌کنیم که کارها براساس نظم انجام شوند و کاری در شهر نخوابد

وی بیان کرد: البته در روزهای سه‌شنبه جلسات برگزار می‌شوند. به هر حال باید طرح‌ها و لوایح به شورا بیایند و بررسی شوند. در حال حاضر طرح‌ها و مصوبات زیادی در شورا وجود دارد. شورای قبل مصوبات زیادی داشته است و ما باید به دنبال اجرا و اصلاح باشیم. مهم اجرای کار است و ما تلاش می‌کنیم که کارها براساس نظم انجام شوند و کاری در شهر نخوابد.

 بزودی طرح های زیادی از کمیسیون های شورا به صحن می آید

احتمال دارد تعداد جلسات شورا افزایش یابد.احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در خصوص جلسات علنی روز یک شنبه به خبرنگار فارس گفت: فعلا این جلسات برگزار نمی شود و به جای آن جلسه هم اندیشی برگزار می شود.البته تعدادی از لوایح دوره قبل هم طبق روال به شهرداری عودت داده شده تا آنها نظرات خود را بگویند.

وی ادامه داد: بزودی طرح های زیادی از کمیسیون های شورا به صحن می آید و شاید حتی نیاز باشد بیش از 2 جلسه هم برگزار کرد.

برخی از اعضای شورای شهر تهران تاکید دارند که هم‌اندیشی بسیار تأثیرگذار است و باید بتوانند برای شناخت یکدیگر از این جلسات بهره‌مند شوند.

 سید محمد آقا میری عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید:  مدتی است که برخی از جلسات صحن علنی شورای ششم تبدیل به جلسات هم‌اندیشی با شهردار جدید و تیم مدیریتی جدید شهرداری شده است به نظر من این راهکار خوبی جهت تعامل هر چه بیشتر شورا و شهرداری و شناخت بیشتر از مدیران جدید است.

 اعضای شورا و مدیریت شهری اخلاقاً متعهد شده‌اند که پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند

وی ادامه داد: تیم شهرداری و شورا تیمی تازه و نو هستند که اکنون که کار را آغاز کردیم نیاز به هماهنگی داخلی دارند. هم‌اندیشی بسیار تأثیرگذار است و باید ما بتوانیم برای شناخت یکدیگر از این جلسات بهره‌مند شویم و تعهداتی را نیز داشته باشیم و بدون ملاحظه نیز حرف‌مان را بزنیم. اعضای شورا و مدیریت شهری اخلاقاً متعهد شده‌اند که پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند و برگزاری این جلسات گامی در جهت این مسأله است.

وی یادآور شد: مطالباتی از سوی شورا به شهرداری و از شهرداری به شورا وجود دارد و ما این مسائل را در جلسات داخلی مطرح می‌کنیم. البته به هر حال کاهش جلسات صحن علنی هم هزینه‌ها را به نوعی کاهش می‌دهد ولی اصل قضیه همان شناخت بیشتر و بررسی‌های دقیق‌تر است.

وی در خصوص ادامه این روند گفت: به نظرم جلسات صحن تا زمانی که انتصابات در شهرداری به پایان برسد نیز تقریباً مشابه سابق شود چرا که با تکمیل انتصابات شناخت‌ها در جلسات هم‌اندیشی نیز تکمیل می‌شود و پس از هم‌اندیشی ما می‌توانیم شاهد تشکیل دوباره جلسات صحن آن هم دو روز در هفته باشیم.

برخی اعضا هم در خصوص کاهش جلسات معتقدند  که نیاز است وقت بیشتری را برای آماده سازی طرح ها بگذارند.

 تصور نمی‌کنم که بنای همکاران ما در شورا کاهش تعداد جلسات باشد

علوی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: من به شخصه معتقدم که کیفیت مهم‌تر از کمیت است. نمی گویم جلسات کاهش یا افزایش پیدا کند، بلکه می‌گویم بهتر است کیفیت مطالب مطرح شده در جلسات غنی شود. تصور نمی‌کنم که بنای همکاران ما در شورا کاهش تعداد جلسات باشد بلکه در ابتدای امر تلاش شده تا وقت بیشتری را برای آماده سازی طرح ها بگذارند و کمیته‌های تخصصی بیشتر و بهتر روی طرح ها و لوایح کار کنند.

برخی علت عدم برگزاری جلسات روز یکشنبه را کاهش هزینه ها عنوان کردند. چرا که اخباری در فضای مجازی مبنی بر هزینه 700 میلیونی هر جلسه شورا مطرح شده بود.

ماجرای هزینه 700 میلیونی جلسات شورا

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: طبق قانون شورای اسلامی شهر تهران باید دو جلسه در ماه داشته باشد و باقی جلسات فوق العاده خواهد بود با درخواست مسئولان مدیریت شهری تهران باشد و یا باقی جلسات بنا به طرح‌های مختلف و بنا به درخواست اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد هزینه‌های هر جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: کارشناسان هزینه هر جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ۷۰۰ میلیون تومان بوده است، اما این هزینه‌ها فقط متعلق به جلسات علنی است که در رسانه‌ها مطرح شده بود که باید برآورد شود که هزینه واقعی هر جلسه شورای اسلامی شهر تهران چقدر است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمسیون‌ها فعال هستند و فکر می‌کنم از هفته آینده دستور جلسات از کمسیون‌ها به صحن شورای اسلامی شهر تهران آورده شود.

بر اساس این گزارش، مدتی است جلسات شورای شهر تهران کم شده و اعضا معتقدند بزودی دوباره جلسات افزایش یافته و همچنین طرح های زیادی آماده ارائه در صحن است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا