سمنان

آیین نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان برگزار شد

آیین نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان،مردم عزادار سمنان ، به یاد دلاورمردی های حضرت ابوالفضل العباس (ع) نوحه ” شهید علقمه” را خواندند و در تکیه جهادیه آیین نخل گردانی را برگزار کردند این مراسم باشکوه با سخنرانی حجت الاسلام دیانی و مداحی احد ذاکری با شور خاصی برگزار شد

اوج سوگواری عزاداران حسینی در سمنان برگزاری آئین ویژه ‘نخل گردانی تکیه جهادیه’ است،آئین نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان با سابقه ای بیش از 100 سال با شور و نوای خاصی همزمان با تاسوعای حسینی برگزار می شود.در این مراسم نخل هایی از محله های نزدیک در تکیه به هم می پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می شوند.

نخل‌گردانی؛ تشییع نمادین برای شهدای کربلاست، امام و شهدایی که تشییعی متفاوت از همه انسانها داشتند، تشییعی که به جای آنکه پیکر بر شانه‌های عزاداران قرار گیرد، سرها بر نیزه‌های دشمنان قرار گرفت.

مردم سمنان امروز با گذشت بیش از هزار سال از آن واقعه تاریخی، هر سال برای امام حسین (ع) تشییع پیکر برگزار می‌کنند تا شاید مرحمی برای زخم دل خود بیابند.

برای انجام آیین نخل‌گردانی، نخل را با پارچه‌های سبز و مشکی پوشش داده و در قسمت جلوی آن تصاویر امامان، شهدا و آینه می‌آویزند. برای بلند کردن نخل عزاداران شال سیاه به گردن خود می‌اندازند و نخل را همراه با هیئات‌ عزاداری حمل می‌کنند و در این مراسم نخل‌هایی از محله‌های نزدیک در تکیه به هم می‌پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می‌شوند.

همچنین عزاداران حسینی در سمنان، اعتقاد راستینی به عمل نخل گردانی دارند، تا حدی که برای رفتن در زیر نخل و شرکت در نخل گردانی، نذر می‌کنند و یا ده‌ها گوسفند، شتر و گاو در پای نخل، قربانی میکنند و حتی برخی برای رفع حاجت خود به نخل متوسل می‌شوند و یا بعضی هرگاه به نخل برسند، به نخل، سلام می‌دهند.

در این سنت حسنه مردم حاجتمند درگاه حسینی، سیب‌های سرخ و سفید خود را در محفظه‌ای که در نخل وجود دارد قرار می‌دهند و در پایان مراسم تعدادی از آن را برای تبرک و شفای بیماران پس می‌گیرند و تعدادی را نیز برای کمک به حسینیه‌ها و عزاداری‌ها به مسئول هیئت می‌دهند تا با فروش آن به دوستداران حسینی، کمکی به تکیه کرده باشند.

مراسم نخل گردانی تکیه جهادیه شهر سمنان در ۲۲ آذر ۱۳۹۱ با شماره ۶۵۷ در کلاسه اثر مراسم معنوی بعنوان یک اثر معنوی ثبت ملی است

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری recive استان سمنان به همین منظور در اینجا اشاره ای خواهیم داشت به برخی از آیین های دیگر که در ماه محرم در استان سمنان برگزار می شود

⚫️ آیین نخل گردانی مهدیشهر

مراسم نخل گردانی مهدیشهر هم همزمان با روز ششم محرم، در حسینیه اعظم مهدیشهر با مرثیه سرایی به زبان محلی برگزار می شود، این نخل با پارچه های سبز رنگ پوشانده می شود و در روز نهم محرم همزمان با روز تاسوعا، پس از گرداندن در شهر به بالای کوهی موسوم به ‘کوه تاسوعا ‘ برده می شود. مردم مهدیشهر در بالای این کوه به عزاداری می پردازند و پس از غروب آفتاب به پایین کوه می آیند و پارچه های سبز نخل را با پارچه های سیاه تعویض کرده و به اصطلاح نخل را برای روز عاشورا سیاه پوش می کنند.

⚫️ آیین شاطری

نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن دامغان با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت شش صبح در آئینی شروع به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) می کنند،این آئین تا ظهر ادامه دارد و پس از آن مراسم تعزیه برگزار می شود.

⚫️ آیین ‘یا عباس یا عباس’

در روز پنجم محرم در شاهرود، مردم آیین ‘یا عباس یا عباس’ را به یاد جانفشانی های سردار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می کنند.

⚫️ آیین زانو زدن

رسم زانو زدن در روستای لاسجرد در هیچ یک از دیگر استانهای کشور وجود ندارد. نوحه خوانی مراسم زنجیرزنی زانو، با لهجه لاسجردی است و اوج غم و اندوه واقعه عاشورا را به زبان محلی بیان می کند.

⚫️ آیین چل چلا

مردم مجن شاهرود هم با مراسمی که به زبان محلی ‘چل چلا’ می گویند، در شب سوم محرم همزمان با غروب آفتاب در تکیه بزرگ شهر جمع می شوند و پس از آب و جارو و مفروش کردن تکیه چهل پایه چراغ را آماده می کنند و دور تکیه می گذارند. سپس بزرگ تکیه که به وی ‘بابای تکیه’ می گویند با حضور مردم و خدام تکیه نوحه سرایی را آغاز می کند. دعای فرج، صد صلوات، زیارت عاشورا و سایر ادعیه سفارش شده در این مراسم تا طلوع خورشید قرائت می شود، چلاچلا در اصطلاح محلی (چل چلا) نیز گفته می شود.

⚫️ آیین سنگ زنی

در روستای اعلا عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده دایره ای شکل به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتیمتر، همراه با آهنگ نوحه و در دو شیوه تک ضرب و سه ضرب، در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری می پردازند.

و همچنین در عاشورا در کهن آباد با برگزاری مراسم ویژه سنگ زنی شور و حال خاصی می گیرد،این مراسم قدمتی 800 ساله دارد.

⚫️ آیین وا زینب

برخلاف سایر شهرها، روز 11 محرم در دامغان جزء تعطیلات است زیرا در این روز همه مردم این شهر در مراسم یازدهم محرم شرکت می کنند. در این مراسم دسته های عزاداری و سینه از روستاها و تکایای شهرستان دامغان از حسینیه حضرت ابوالفضل تا آرامگاه بکیر بن اعین را می پیمایند و مراسم سوگواری پر شوری را برگزار می کنند، این عزاداری که به ‘وا زینب’ (س) موسوم است تا ظهر ادامه دارد.

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا