سمنان

آبخیزداری، امنیت جانی و مالی آبخیز نشینان/ احیای پوشش گیاهی و اقدامات سازه ای مکمل یکدیگرند

آبخیزداری، امنیت جانی و مالی آبخیز نشینان/ احیای پوشش گیاهی و اقدامات سازه ای مکمل یکدیگرند

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان در حاشیه ی این بازدیدها با تاکید بر ضرورت جامع نگری در قالب حوزه های آبخیز گفت: فعالیت های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی در کنار اقدامات مدیریتی وحفاظتی درسطح حوزه های آبخیز مکمل یکدیگرند و باید بصورت توامان بر اساس کتابچه های مطالعات طرح مصوب اجرایی گردند تا اهداف مدیریت حوزه های آبخیز محقق شود.
جعفرمرادی حقیقی با تشریح ابعاد مدیریت جامع حوزه های آبخیز تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی و احیای حوزه های آبخیز درشرایط کنونی بیش از گذشته نیازمند اعمال رویکرد جامع نگر بر مبنای استعداد سرزمین است.
محمد راستین معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح های مکانیکی و بیولوژیکی آبخیزداری علاوه بر حفاظت آب و خاک باعث افزایش سطح سفره های آب‌ زیرزمینی، تغذیه آبخوان ها و افزایش دبی چشمه ها گردیده و با افزایش پوشش گیاهی سطح حوزه آبخیز نقش بسزایی در کاهش فرسایش خاک خواهد داشت.
ایشان افزود: سازه های احداثی در مواقع بحرانی و بارندگی های شدید و رگباری از ایجاد سیل و آسیب به تأسیسات و زیرساخت‌های روستائی و راه اصلی تهران و مشهد جلوگیری خواهند نمود.
وی با اشاره به سیل‌های سنوات گذشته و آسیب های جانی و مالی به مردم عنوان کرد در صورت تامین اعتبار در صدد اجرای طرح‌های آبخیزداری در تمامی حوزه‌ های سطح استان می باشیم.

ابوطالب قزلسفلو مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حاشیه‌ ی این بازدیدها ضمن اعلام رضایت و خرسندی از کیفیت اجرای پروژه های صورت گرفته،گفت: با مشارکت مردم و شوراهای اسلامی و دهیاری روستاها می توانیم طرح‌های آبخیزداری را در حوزه های آبخیز اجرا کنیم.
ابوطالب قزلسفلو مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه تاکید کرد: اجرای پروژه های آبخیزداری می تواند نقش مهمی در تقویت سفره های آب زیرزمینی، رشد میزان آبدهی چشمه ها و قنوات، جلوگیری از پر شدن مخازن سدهای کشور از رسوبات و کم کردن خسارات سیل به همراه داشته باشد.

ایشان با اشاره به فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: تمامی تلاش خود را جهت تامین اعتبار و اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه های مورد درخواست مردم و روستاییان استان سمنان بکار خواهد گرفت.
در پایان تعدادی از روستائیان و اعضای شورای اسلامی شهرستانهای گرمسار، مهدیشهر،دامغان وشاهرود به بیان معضلات و مشکلات موجود پرداختند و از پیگیری و حمایت های مدیر کل و تلاش مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قدردانی نمودند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا